Ana içeriğe atla

Kayıtlar

Öne Çıkan Yayın

Fatih Sultan Mehmet’in Çocukluk Çizimleri: Üstün Yetenekli Bir Zihnin Erken İzleri

 Fatih Sultan Mehmet’in Çocukluk Çizimleri Üzerine Bir Değerlendirme Çocukların çizimleri, onların iç dünyasını anlamamızda bize rehberlik eden önemli ipuçları barındırır. Bu çizimler; çocuğun ruh hali, çevresine bakışı, zekâ seviyesi, sosyal ilişkileri ve özgüveni gibi pek çok özelliği hakkında bilgi verir. Aynı zamanda çocukların psikolojik ya da fizyolojik bir rahatsızlığı olup olmadığına dair de fikir verebilir. Bir çocuğun çizdiği resim değerlendirilirken; kompozisyonun bütünlüğü, figürlerin birbiriyle ilişkisi, objelerin ve uzuvların büyüklüğü ya da küçüklüğü, ayrıntı düzeyi, kullanılan renkler, çizim süresi, silgi kullanma sıklığı, naiflik, yer çizgisi ve ufuk çizgisi gibi pek çok unsur göz önünde bulundurulur.                Fatih Sultan Mehmet Han'ın Çizimleri  Fatih Sultan Mehmet’in Çizimlerine Dair Gözlemler Fatih Sultan Mehmet’in küçük yaşlarda yaptığı bazı çizimler günümüze ulaşmıştır ve bu çizimlerin 4-7 yaş aralığında yapı...
En son yayınlar

Merhamet mi! zaaf mı! Merhamet sabırla değer kazanır

YanlışMerhametin Bedeli  Merhamet mi, Zaaf mı? Çocuk eğitimi özen ve denge isteyen bir süreçtir. Ebeveyn olarak sevgimizi göstermek isterken bazen farkında olmadan onların gelişimine zarar verebiliriz. Bu yazıda, geçmişten ibretlik bir örnekle “yanlış merhametin” ne gibi sonuçlar doğurabileceğine değineceğiz. Türk edebiyatının duayen isimlerinden Kemalettin Tuğcu’nun kendi hayat hikâyesi bu konuda bizlere önemli dersler sunuyor. Bir Hayat Hikâyesinden Alınacak Dersler Kemalettin Tuğcu, yüzlerce eseriyle tanınsa da, kendi yaşamı belki de yazdıklarından daha çarpıcıdır. Hayatının merkezinde acı vardır ve o acıyı kalemiyle hafifletmeye çalışmıştır. Kendi ifadeleriyle: “Yazdıklarım, beni üzen gerçekleri hafifletmenin yoluydu. Kimseyi üzmek istemedim.” Kendi yaşadığı derin bir olaydan bahseder:  “Doğduğumda ayaklarım içe dönüktü. Ailem, tedavi için bir çıkıkçıya götürdü. Şahnazal isimli bu kişi ayaklarımı düzeltti ama ağrılı bir süreç olacağını, sargıların iki ay açılmaması gerekti...

Beyin Çürümesi (Brain Rot) Nedir? Dijital İçeriklerin Zihinsel Gelişime Etkisi

  Bir zaman gelecek, insanlar da kuşlar gibi küçük kırıntılarla düşünecek.” 1800’lerin ortasında söylenen bu söze baktığımızda görüyoruz ki insan düşüncesinin derinliğine olan etkisi, o yıllarda da tartışılmıştı. Oxford sözlüğü, 37 binden fazla kişinin katılımı sonucu, yılın kelimesi olarak “beyin çürümesi” (brain rot) terimini seçti. Bu kavram, sosyal medya ve dijital içeriklerin aşırı tüketimini ve eğlence amaçlı kullanımını anlatıyor. Ancak bugün, dijital çağda hızla yayılan bir kavram olarak “brain rot” (beyin çürümesi), zihinsel kapasitemizin giderek daha az kullanıldığı bir durumu anlatıyor. Bu kavram, hızla tüketilen bilgi ve dikkat dağınıklığının, zihinsel sağlığımıza olan etkisini özetliyor. Dijital çağın etkisiyle bilgiye hızlı ulaşma kolaylığı, derin düşünme yeteneğimizi ve analitik becerilerimizi zayıflatıyor. Dijital dünyanın tesiri Dijital çağda bilgiye ulaşmak, artık bir tuşa basmak kadar kolay. Ancak, bu kolaylık, beraberinde dikkat dağınıklığı, yüzeysel bilgi tüket...

Çocuklara Zaman Yönetimini Öğretmenin Püf Noktaları

  Çocuklara Zaman Yönetimini Öğretmenin Püf Noktaları Çocuklar bebeklikten itibaren zamanlarının büyük kısmını aileleriyle geçirir. Zaman kavramını ve bu zamanı nasıl değerlendireceklerini de en çok ailelerinden ve eğitim süreçlerinden öğrenirler. Araştırmalar, çocuğun karakterinin %90’ının 7 yaşına kadar şekillendiğini gösteriyor. Bu nedenle özellikle 7 yaşına kadar alacakları zaman yönetimi eğitimi, ileride anın kıymetini bilen ve zamanı verimli kullanan bireyler olmalarına yardımcı olacaktır. Zaman Algısının Temelleri: 3-4 Yaş ve Sonrası Çocuklarda zaman kavramı genelde 3-4 yaş civarında gelişmeye başlar. Ancak bu eğitimi başlatmak için belli bir yaş sınırı yoktur. Doğumdan itibaren düzenli bir rutinin oluşturulması ve günlük konuşmalarda zamanla ilgili ifadelerin kullanılması, çocukların zaman algısının temellerini atar. Örneğin; “Sabah kalktık, kahvaltı yaptık, biraz sonra oyun oynayacağız” gibi cümlelerle zaman mefhumunu anlamalarına destek olunabilir. Zaman Algısına Hazır...

Mahremiyet ve Teşhir: Hayatımızdaki İnce Denge

 İnsan doğası gereği, izlenmekten ve gözetlenmekten hoşlanmaz. Yaptığı bazı eylemlerin gizli kalmasını, başka bir ifadeyle hayatında özel bir alanın bulunmasını arzular. Bu durum insanın yaratılışından kaynaklanan bir ihtiyaçtır. Ancak konu sanal dünyaya geldiğinde bu durum değişebilir. İnsanlar, burada gözetlenmeyi arzulayan bir tutum sergileyebilir. Günlük hayatta mahremiyetin zarar göreceğini düşündüğü için izlenmeye karşı çıkan bir birey, sanal ortamda bu konuyu o kadar önemsemeyebilir. Teşhir kelimesi “duyurmak, göstermek, açıklamak ve sergilemek” anlamlarını taşır. Ayrıca, herkesin görebileceği şekilde yayıp göstermek ya da sergilemek şeklinde de tanımlanabilir. Bu kelimenin kökeni “şöhret” kelimesine dayanır. Teşhir, şöhreti elde etme ve sürdürme noktasında önemli bir araç olarak kabul edilir. Şöhret hedeflendiğinde, teşhir bir şekilde devreye girer. Mahremiyet ise, kişinin gizli kalması istenen yönlerini ifade eder. “Başkalarından saklanan, görünmesi ya da duyulması istenme...

Zeka Testinin Faydaları,ilk zeka testleri,zeka Testinin endustrilesmesi

 Hayatımızın her alanında yaptığımız seçimlerde bir eleme yöntemi kullanırız. Mevcut iki veya daha fazla seçenek arasında karar vermek ya da bunları kıyaslamak için bir yöntem belirlemek gerekir. Bu karşılaştırmaları yaparken ya da çoklu faktörler arasında seçim yapmak gerektiğinde, gözlemlerimizin yeterince tarafsız olmadığını fark ettiğimiz zamanlardan itibaren test ve ölçüm kavramı ortaya çıkmıştır. Zekâ testleri de bireylerin yeteneklerini değerlendirip diğerleriyle kıyaslamak amacıyla geliştirilmiştir. 19. yüzyılın başlarına kadar yetenekleri belirlemek için uygulanan testler, amatör çalışmalara dayanıyordu ve bu çalışmaların kökeni Çin, Mısır ve Antik Yunan’a kadar uzanıyordu. Zekâ ile ilgili kıyaslama ve tespit çalışmaları tarihsel olarak ilk kez MÖ 2200'lerde Çinli hükümdarların hizmetçi seçimlerinde kullandığı bir tür yetenek sınavında görülmektedir. Benzer şekilde Mısır’da da yöneticilerin ve yardımcılarının seçimi için yetenek sınavlarının kullanıldığı bilinmektedir. İlk...

Sosyal Medyanın Dikkat Dağıtıcı Etkisi ve Odaklanma Becerinizi Geliştirme Yolları

 Bir işin ortasında, mesela bir toplantı devam ederken, video izlemek istiyor insanlar. Dikkat süresini 19 saniye olduğunu ispatlayan bir durum bu. Toplantıda olduğunuz için sesi açamıyor, yazılım bu durumu fark ediyor. metin altta yazı olarak görünüyor. Meşgul olduğunuz zamanda bile, videoya maruz kalmanızı kolaylaşıyor. Video içerik üretiminde öne çıkan uygulamalar, belki de kendilerini uykuyla ilişkilendiremedikleri için bu alanın dışında kalıyorlar. İstanbul'un yoğun trafiğinde bile, araç kullanırken video izleyen sürücülere rastlamak mümkün. Trafikte fırsat buldukça birkaç saniye izleyip yollarına devam ediyorlar. İnternetin olduğu her yerde izlenmeye çalışılan videoların farklı bir boyutu var. Özellikle bağlantısız, kesintisiz içerik anlayışı dikkat çekici. Günümüzde odaklanma süresi öyle azaldı ki, bir konuya sadece 19 saniye boyunca dikkat verebiliyoruz. Artık yarım saat boyunca tek bir konuya odaklanabilmek adeta bir başarı haline geldi. Uygulamalar, kullanıcıların ilgisi...